Dėl išaugusių degalų akcizų pasienio su Lenkija savivaldybėse šiemet fiksuojamas reikšmingas dyzelino pardavimų nuosmukis. Vis daugiau vairuotojų – nuo vežėjų iki vietos gyventojų – degalus renkasi piltis Lenkijoje, kur kartu įsigyja ir kitų prekių.
Siekiant sumažinti kainų atotrūkį su Lenkija ir paskatinti vežėjus degalus vėl pirkti Lietuvoje, ekspertai siūlo nustatyti konkurencingą dyzelino akcizą, kuris galėtų siekti 440 eurų už 1000 litrų. Iškastinio kuro vartojimą siūloma mažinti ne didinant mokesčius degalams, o spartinant žaliąją transformaciją transporte.
Lietuvos degalų akcizų politika tarptautinius vežėjus verčia dyzeliną pirkti Lenkijoje – didžioji dalis bendrovių degalus įsigyja kaimyninėje šalyje, nes skaičiuodamos kiekvieną centą renkasi pigesnę alternatyvą. Ekspertai pabrėžia: jeigu kainų skirtumas išliks ar dar labiau didės, vežėjai į Lietuvos degalines sugrįš tik tuomet, kai akcizų lygis bus panašus į taikomą Lenkijoje.
Šių metų sausį-liepą dyzelino pardavimams toliau krentant, degalinių tinklai skaičiuoja nuostolius ir priversti imtis drastiškų priemonių – uždaryti degalines pasienyje, trumpinti darbuotojų darbo laiką. 2025-2026 m. Lietuvoje numatytas bendras dyzelino akcizo dyzelinui padidėjimas net 47,5 proc. – taip sparčiai Lietuvoje neaugo joks kitas mokestis.
Daugiau nei 20 verslo organizacijų paragino valdžios institucijas peržiūrėti degalų akcizų politiką. Išplatintame atvirame laiške raginama pristabdyti 2026 metais numatomą tolesnį akcizų didinimą ir kuo greičiau susitarti su kaimyninėmis Lenkija, Latvija ir Estija dėl akcizų tarifų suderinimo.
Sprendimas nuo šių metų padidinti akcizus degalams jau turi neigiamų pasekmių ekonomikai ir valstybės biudžeto surinkimui. Visgi verslo atstovai ragina ne ieškoti kaltųjų, bet žiūrėti į priekį ir pristabdyti sekančią akcizų didinimo bangą 2026 m., kuri gali turėti katastrofiškų padarinių Lietuvos ekonomikai.
Nuo metų pradžios padidėję akcizai ir dėl to pabrangę degalai sausį lėmė daugelio pagrindinių vartojimo prekių ir paslaugų kainų augimą. Ekonomistai mano, kad infliacija nemaloniai nustebins dar ne kartą: tikėtina, kad kartu su kylančiu darbo užmokesčiu ir energetikos kainomis degalai turės didžiausią poveiki infliacijai bent kelis artimiausius mėnesius.
Lietuvoje elektromobilių era įsibėgėja. Dar prieš kelerius metus elektrifikuotas transportas buvo laikomas prabangos preke, tačiau šiandien jis tampa vis labiau prieinamas įvairioms vartotojų grupėms. Augančios degalų kainos ir plati elektromobilių pasirinkimo galimybė skatina lietuvius permąstyti įprastus mobilumo įpročius, o valstybės teikiama parama ir besiplečianti įkrovimo infrastruktūra dar labiau palengvina šį perėjimą.
Tarptautinius pervežimus vykdančios Lietuvos transporto kompanijos pigesnių degalų ieško kaimyninėse šalyse. Ekspertai baiminasi, kad ši tendencija gali neigiamai atsiliepti valstybės finansams ir siūlo ieškoti sprendimų. Vienas jų – tartis su kaimyninėmis valstybėmis dėl akcizų tarifų suvienodinimo.
Elektros įkrovos infrastruktūrą vystantiems verslams šie metai buvo itin derlingi – beveik padvigubinę viešų krovimo stotelių skaičių jie smarkiai pralenkė laiką. Vis dėlto sektorius kol kas vystosi „avansu“, nes elektromobilių skaičiaus augimas šlubuoja, o investicijos vykdomos žvalgantis į ateitį ir prisiimant nemenką riziką.
Gruodžio 11 dieną Panevėžio aplinkkelyje, Via Baltica kelyje, oficialiai atidarytas pirmasis Lietuvoje ir Baltijos šalyse „Eldrive“ elektromobilių įkrovimo parkas. Kaip teigė bendrovės „Eldrive“ vadovas Tomas Tamašauskas, vienu metu jame galės krautis net 20 elektromobilių, o bendros investicijos į projektą siekia daugiau kaip du milijonus eurų.
Darbą pradėjusio naujos kadencijos Seimo laukia nelengvas uždavinys – į nacionalinę teisę perkelti Atsinaujinančių išteklių direktyvą (RED III). Ši direktyva reikšmingai keis Lietuvos transporto sektorių, kuris bus įpareigotas didinti žaliosios energijos naudojimą, o degalų pardavėjai – pasiūlyti daugiau energijos iš atsinaujinančių išteklių. Kas keisis ir kokie iššūkiai laukia Lietuvos verslo?
Ne vienerius metus viešumoje vyravusi nuomonė, esą elektromobilių skaičius keliuose reikšmingai padidės tik tuomet, kai atsiras daugiau viešų elektros įkrovos stotelių, šiandien nebeatitinka realybės. Įkrovos stotelės šalyje statomos milžiniškais tempais, tačiau elektromobilių pardavimai šlubuoja.
Lietuvoje vis garsiau kalbant apie ekologiją, transporto ir logistikos sektorius yra spaudžiamas į kampą – keliami aukšti tvarumo reikalavimai, kuriuos įgyvendinti reikia per labai trumpą laiką. „LINAVA“ pažymi – reikia nepamiršti, kad Europoje tradicinį kurą vis dar naudoja 95 proc. sunkvežimių.
Visuomenėje paplitusi nuomonė, esą degalinės savavališkai nustato dideles degalų kainas tėra niekuo nepagrįstas mitas, teigia ekspertai. Dažnai keliamas klausimas, kodėl naftos kainoms krentant automatiškai nemažėja degalų kainos degalinėse, parodo, kad visuomenė ne itin domisi tuo, kad didelę kuro kainos dalį sudaro mokesčiai.